Despre slabit

Home / Blog / Despre slabit

belly-body-calories-diet-42069

Inaugurez rubrica Pareri, cu unul dintre cele mai interesante si frustrante topicuri…slabitul!

Slabitul este asaaa……ceva aspirational, emotional si uneori chiar dureros. Dezvoltam relatii cu mancarea, care apoi se transforma in dependente, uneori devine un refugiu atunci când emotiile ne coplesesc. Nu am auzit pe nimeni, pana acum, sa spuna: mâncarea este combustibilul meu zilnic, nutrientii pe care ii furnizez organismului meu, pentru sanatatea mea si starea mea de bine!

Nu sunt o experta in slabit…Si eu ma confrunt cu dificultati la acest capitol. Este greu atunci când iti place sa gatesti si esti gurmanda. Deci, empatizez cu voi toti, cei care va “luptati” cu kilogramele in plus.  Si pun “luptati” in ghilimele, pentru ca nu ar trebui sa fie o lupta….

Iata ce trebuie sa stiti, inainte sa va apucati de slabit:

  • Ca sa slabesti 1 kg, trebuie sa ai un deficit caloric de 7000kcal.
  • Proportia dieta/sport, este de 70/30. Sportul doar ajuta.
  • Când decizi cate kg vrei sa dai jos, tine cont de constitutie. Probleme cu greutatea o au endomorfii/constitutie robusta (incearca sa iti cuprinzi incheietura manii cu degetul mare si cel mijlociu, daca cele doua degete nu se ating, atunci esti endomorf(a)). Exista o formula de calcul, care iti poate spune cate kg ar trebui sa slabesti, tinand cont de constitutie, varsta, inaltime:G = (H-100+V/10) x 0,9 x 1,1, H este inaltimea in cm si V este varsta in ani.
  • BMI -ul sau Indicele de masa corporala, poate fi inselator pentru cei care fac sport si/sau care au o constitutie robusta. Densitatea osoasa si musculara este mai mare, decat cea a grasimii. O astfel de formula, poate spune despre un culturist masiv, ca este obez.
  • Nu slabesti cu yoga sau pilates! Exercitiile cardio sunt cele care ajuta si chiar grabesc procesul de slabire, ex: alergarea, inotul, mersul pe bicicleta, aerobicul si ridicarea de greutati. Pentru a fi eficiente, aceste exercitii trebuie facute pe o perioada mai lunga de timp si la o intensitate usoara spre medie. Mitul ca alergi tare 20 minute si slabesti este…mit. In primele 20 de minute, indiferent de ce sport faci, nu consumi nimic! Corpul doar se incalzeste.
  • Dieta extrema nu este o solutie pe termen lung. Da rezultate pe termen scurt, insa exista riscul ca pe termen mediu si lung sa ne ingrasam la loc, chiar mai mult decat am slabit initial. De ce? Corpul uman este foarte inteligent…Deoarece a fost privat de surse de energie si nutrienti, atunci când le primeste, dupa regim, le stocheaza. Pune deoparte, ca sa se asigure, ca data viitoare când mai este infometat are rezerve! Asa se declanseaza ciclul yo-yo, slabit/ingrasat si tot asa. Efectele asupra sanatatii sunt drastice! Cele care au de suferit sunt organele vitale si sistemul imunitar.
  • “Mananc putin, dar degeaba”. Reducerea dramatica a portiilor nu este intodeauna si eficienta. Centrul de satietate este in stomac, in capul pieptului. Numai cand stomacul este plin, va transmite creierului informatia ca este satul. Deci, stomacul trebuie umplut cu alimente cu aport caloric redus. Altfel, iti va fi foame constant.
  • “Fac sport, dar nu vad nici un rezultat”. A face sport, inseamna peste 3 ore/saptamana. Iar daca vrei sa slabesti, minim 3-4 ore intens.
  • Ca sa slabesti, trebuie sa gatesti! Gatind poti controla anumite calorii ascuse, cum sunt cele din preparatele cumparate. Mâncarea de la cantine (cele de pe langa birou) folosesc ingrediente de proasta calitate, foarte mult ulei si potentiatori de gust. Sau cumperi o salata, iar dressingul are de 3 ori mai multe calorii decat salata in sine. Nu este nimic jenant in a veni cu mancare de acasa. Asta denota faptul ca esti un om informat si caruia ii pasa de sanatatea sa. Bine…si de buget! Mi se par scandaloase preturile practicate de astfel de cantine…
  • Informati-va asupra numarului de calorii pe care il au unele alimente. Veti fi surprinsi! O aplicatie foarte buna in acest sens este Myfitnesspal. Gasiti acolo, majoritatea alimentelor si preparatelor din Romania si nu numai. Unele nici nu trebuie sa le cautati. Scanati codul de bare si va da toate informatiile, inclusiv continutul de sare, grasimi, etc.
  • Stresul ingrasa! Nu este un mit….din pacate. Ce este stresul?? Este o stare de agitatie, de alerta, in care corpul intra atunci când creierul ii transmite informatia ca este in pericol. In acel moment se secreta o cantitate mare de cortizol – hormonul stresului. Acest hormon inhiba anumite procese metabolice. De aceea, desi tinem regim, ne este foarte greu sa slabim si renuntam. Imaginati-va corpul intr-o astfel de stare, este ca si o tara pe timp de razboi. Evident ca nu isi va da resursele, nu? Si acum o sa spuneti, ok si ce fac? Nivelul stresului se reduce prin sport, suplimente de magneziu si exercitii de respiratie (cautati exercitii de respiratie abdominala).
  • Nu exista diete minune! Sau remedii naturiste prin care pierzi x kg/ saptamana. Sau suplimente, care nu fac altceva decat sa deshidrateze si sa irite colonul. Majoritatea sunt diuretice si afecteaza, erodeaza mucoasa colonului – acolo au loc majoritatea proceselor de sinteza a complexului B si a sistemului imunitar.

Inchei aceasta postare cu cateva sfaturi:

  • Elimina toate alimentele “albe”: zahar, faina, orez, cartofi.
  • Cat mai multe legume, gatite sau crude.
  • Proportia unei farfurii trebuie sa fie 75% legume si 25% carne/peste.
  • Consuma carbohidrati cu eliberare lenta:cereale de ovaz, orz – atentie la cele din comert care au zahar, paine neagra, paste integrale, orez brun.
  • Nu elimina complet grasimile! Pielea, parul si unghiile sunt cele care au cel mai mult de suferit. Consuma grasimi bune: peste gras – somon, macrou, avocado, ulei de masline, migdale crude.
  • Sport de 3-4 ori pe saptamana.
  • Nu te infometa. Vei renunta foarte usor.
  • Nu supracompensa. Dieta de luni pana sambata si duminica….tot ce iti pica in mana. Vei pune la loc tot ce ai slabit in cursul saptamanii.

Cea mai importanta este sanatatea, nu pierderea unui anumit numar de kilograme. Cred ca prin educare si informare asupra aportului fiecarui aliment, prin adoptarea unui stil de viata activ, putem atinge cu usurinta greutatea dorita. Nu exista greutate ideala, ci greutatea la care ne simtim bine in pielea noastra, atunci când ne privim in oglinda sau probam o haina noua.

Sa mancati sanatos!

Translate »